harmonogram projektu i dziennik projektu

​​

• 9:00-12:20  – JuraPark Solec Kujawski – piłka z dinozaurami
  • 13:00 – obiad
  • 14:00-16:30 - Zwiedzanie Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy
  • 17:00 -18:00 – piłka wodna (basen UKW – Sportowa 2)
  • 19:00 – wieczór dialogu „Rozumiesz mnie? – Я тебя понимаю!”,

14.06 (czwartek)

• 10:00 – 12:00 – Drinking Glasses Football + siatkówka plażowa (Wake Park Bydgoszcz)
  • 13:00 - obiad
  • 14:30 – 17:00 – Exploseum Bydgoszcz
  • 18:00 -19:30 - warsztaty narodowej kuchni „Каша VS Kaszanka” (WSG)
  • 20:00-21:00 – Futbol amerykański (boisko KKP – ul. Słowiańska)

15.06 (piątek)

• 9:00-10:00 – Futsal (hala sportowa WSG)
  • 10:30 – 11:30 - Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
  • 12:00 – 14:00 - Galeria Sportu Bydgoskiego + Kompleks Sportowy Zawisza (ul. Gdańska 163)
  • 14:30 – 16:00 Muzeum Fotografii Bydgoszcz (Królowej Jadwigi 14)
  • 16:00 - obiad
  • 20:00 - wieczór narodowych gier i zabaw

16.06 (sobota)

• 9:30 – wyjazd do Morynia
  • mega piłkarzyki
  • zwiedzanie starówki Gorzowa Wielkopolskiego
  • wieczór filmów fabularnych z Polski i Rosji

17.06 (niedziela)

• piłka nożna plażowa (beach soccer)
  • baloniada
  • Geopark Moryń, Stare Miasto w Moryniu
  • polsko-rosyjski wieczór malarski

18.06 (poniedziałek)

• piłka w dmuchanych kulach (Bubble Football)
  • Shock Football, Gogle Football
  • konkursy tańców ludowych

19.06 (wtorek)

• piłka sport-ident
  • polskie tradycje ogniskowe + wieczór śpiewu
  • podsumowanie działań
  • wyjazd do Bydgoszczy/Kaliningradu

Dzień 1

Rosia: Bydgoszcz jest stolicą województwa kujawsko-pomorskiego. Jest jednym z największych polskich miast, znany z: gotyckiego XV-wiecznego budownictwa wież i katedr. Jest to miasto nie tylko pełne pozytywnej energii, ale wielu i gościnnych i oryginalnych ludzi.

Jechaliśmy z Samary do Petersburga, skąd lecieliśmy Kalinngradu, stamtąd mieliśmy już chwilę, aby minąć polska granicę. Dotarliśmy do Polski. Zaraz po zapoznaniu studentów z WSG poczuliśmy polską gościnność, poczęstowali nas lokalną pizzą i zapewnili nam oni dobrą zabawę.

Dzień 2

Zgodnie z harmonogramem, następny dzień zaczęliśmy od Wakeparku znajdującego się w parku Myślęcinek, w którym wykonywaliśmy wiele sportowych zadań. Każdy odkrył niezwykłe piękno natury Bydgoszczy - mieszane lasy, pola, jezioro i stado jeleni oddały atmosferę spokoju i piękna.  Towarzyszyła nam piękna pogoda, przez co grupa uczestników postanowiła to wykorzystać i wykąpać się w jeziorze po zajęciach.

Następnym punktem naszej przgody było odwiedzenie słynnego na całą Polskę "Exploseum". W drodze do celu dowiedzieliśmy się dużo o Bydgoszczy, jej ulicach, infrastrukturze, kulturze i historii.

Dzień 3

Nasze dzisiejsze spotkanie rozpoczęło się na Wyspie Młyńskiej, gdzie otwarty zielony teren przy rzece Brdzie, pozwolił nam aktywnie rozpocząć dzień.

Goalball, piłka nożna i frisbee, to świetnie spędzony czas na świeżym powietrzu. W pewnym momencie nawet pomyśleliśmy, że nie jesteśmy w mieście, ale na przedmieściach lub w lesie. Można powiedzieć, że Wyspa Młyńska to zielone serce Bydgoszczy.

Następnie mieliśmy okazję obejrzeć pobliskie Muzeum Okręgowe oraz udać się na krótki spacer po Starym Mieście.

Dzień 4

Sobotę poświęciliśmy na podróż do Morynia, była to bardzo zabawna i owocna wyprawa. Jako że nasz projekt jest związany z piłką, nie mogło się obyć bez oglądania meczu Francja – Australia. Patrząc z okna autobusu, cieszyła nas piękna aura pogody.

Po dotarciu do ośrodku rekreacyjno-wypoczątkowego w Moryniu, zostaliśmy zaproszeni na obiad. Po obiedzie mieliśmy czas wonly, który wykorzystaliśmy wykorzystać na spływ kajakowy. Woda była zaskakująco ciepła, czysta, a samym spływem cieszyli się wszyscy bez wyjątku. Wszyscy nabrali nowych i ciekawych doświadczeń i zgodzili się powtórzyć spływ dnia następnego.

Dzień 5

W niedzielę organizatorzy przygotowali dla nas wiele różnorodnych zajęć. Prawie cały dzień byliśmy zaangażowani w różnego rodzaju sporty: siatkówka, koszykówka, piłka nożna, łucznictwo, kajaki. Mieliśmy okazję pokonać park linowy. To było bardzo zabawne, ciekawe i ekscytujące, a dla niektórych z nas nawet przerażające przeżycie. Co więcej, uczyliśmy się na czym polega strzelanie z łuku. Dla wielu uczestników był to pierwszy raz kiedy zmierzyli się z łucznictwem.

Pomimo ogromnego zmęczenia wszystkich uczestników zajęć sportowych, wszyscy świetnie się razem bawiliśmy. Wieczorem koordynator ze strony polskiej poinformował nas o czekającej na nas niespodziance. Po kolacji zostaliśmy zaproszeni na przejażdżkę łodzią z parowozem, a koledzy z polskiej grupy żeglowali. Popłynęliśmy na miejsce katastrofy rosyjskiego samolotu.

Dzień 6

Poniedziałkowy poranek zaczęliśmy od gry w tenisa. Trener w bardzo niekonwencjonalny sposób zorganizował ćwiczenia do gry w tenisa: w postaci gry w sztylety. Wszystkim się to spodobało i byli zaciekawieni. Po tenisie czekaliśmy na golfa. Wielu uczestników programu nie wiedziało, jak grać w tę grę, ale trener pokazał bardzo wyraźnie i szczegółowo, jak trzymać cios, celować kijem oraz celnie strzelać. Wszystko poszło idealnie.

Dzień 7

Podczas ostatniego dnia naszego pobytu w Moryniu mieliśmy okazję spróbować swoich sił w wielu zupełnie nowych dla nas formach aktywności.
Na początek zagraliśmy w Bubble Football - piłkę w dmuchanych kulach. Zanim przystąpiliśmy do meczu, trener pokazał nam wiele ciekawych i zabawnych ćwiczeń i zabaw w których z radością wzięliśmy udział.

HARMONOGRAM PROJEKTU

„ POLSKO-ROSYJSKA PRZYGODA Z PIŁKĄ” część w Rosji

11.10 (czwartek)

• 9:00 – śniadanie
  • 11.00 - 12.30 – Warsztaty mistrzowskie z piłki nożnej w szkole sportowej im. Konoplewa
  • 12.50-14:00 - Obiad
  • 15.00 - 16.00 – Zwiedzanie muzeum samochodów Lada
  • 16.00 - 17.30 – Warsztaty w szkole jeździeckiej
  • 21.00 – Ognisko przyjaźni ( zapoznawanie się z Rosyjskimi pieśniami ludowymi )

12.10 (piątek)

• 20.00 – Warsztaty z gry w curling

15.10 (poniedziałek)

• 9.00 – Śniadanie
  • 12.00 – Muzeum "Bunkier Stalina"
  • 13.30 – Obiad
  • 17.00 – Kręgielnia
  • 18.00 - warsztaty Kasza vs Kaszanka

16.10 (wtorek)

• 10.30 – Przedszkole "Samolocik" - zajęcia sportowe z dziećmi
  • 12.30 – Obiad
  • 15.00 – Stadion narodowy "Samara Arena"
  • 19.00 – Warsztaty z mini footballu - kibicowanie podczas meczu

17.10 (środa)

• 11.00 – Muzeum Kryl'ya Sovetova
  • 18.00 – Warsztaty z kuchni Rosyjskiej
  • 20.00 – Kolacja
  • wyjazd do Bydgoszczy

Przylot do Rosji

O godzinie 23, po spotkaniu całej polskiej grupy na stacji PKP Bydgoszcz Główna wyruszyliśmy busem do Kaliningradu. Dzięki sprawnej obsłudze straży granicznej około 3 w nocy byliśmy już na terenie Rosji

Po przyjeździe na lotnisko zaskoczyła nas wzmożona kontrola. Na szczęście mieliśmy kilka zapasowych godzin do odlotu, więc przed 5 położyliśmy się na niezwykle wygodnych ławkach w poczekalni. 8.30 była godziną przygotowania się do odlotu, towarzyszyła temu ekscytacja, ponieważ część uczestników miała przed sobą swój pierwszy lot samolotem. Po 2 godzinach o 11.30 dotarliśmy do Sankt Petersburga, podróż minęła bezproblemowo.

Dzień 1

Wyspani i pełni energii zjedliśmy śniadanie a następnie wyruszyliśmy do Narodowej Akademi Piłki Nożnej, założonej przez Konoplewa. Po jego śmierci przez jakiś czas fundatorem klubu był Abramowicz. Swój cenny czas poświęcili nam trenerzy Kieczajew Igor (główny trener), Elczew Juriy (starszy trener), oprowadzając nas po obiekcie, pokazując boiska, baseny, siłownie z których korzystają i korzystali najlepsi rosyjscy piłkarze. Wykazaliśmy swoje umiejętności piłkarskie pod okiem starszego trenera i stoczyliśmy zawzięty mecz, który zakończył się remisem 1:1. Wszystkie spotkania odbywały się z aktywnym udziałem dzieci, uczących się w tej znakomitej akademii.

Dzień 2

O godzinie 9 zjedliśmy śniadanie. Następnie udaliśmy się do hali sportowej należącej do ośrodka „Raduga”. Daria z rosyjskiej grupy przeprowadziła rozgrzewkę, która miała nas przygotować do dalszych atrakcji. Podzieleni zostaliśmy na 2 drużyny i rozegraliśmy kilka ekscytujących zabaw. Były m.in zapasy w przebraniach sumo, całkiem nowa dla polskiej grupy gra w Jaszczurkę czy najstarsza rosyjska gra „Lapta” przypominająca baseball.

Dzień 3

Po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy razem z przewodnikami poznawać architekturę miasta Samara. Zaskoczeniem dla grupy polskiej okazało się zróżnicowanie i kontrast między starymi, drewnianymi chatami a sąsiadującymi z nimi nowoczesnymi wieżowcami. Podczas podróżowania po mieście natknęliśmy się na wiele elementów infrastruktury wskazujących na odbywające się w tym roku mistrzostwa świata w piłce nożnej, były to m.in. ludzkich rozmiarów matrioszki w barwach państw, które rozegrały swoje mecze w Samarze.

Dzień 4

Dzisiejszego dnia pobudka była nieco szybciej. Głodni wrażeń zapakowaliśmy ciepłe ubrania, dużo gorącej herbaty i ruszyliśmy w rejs statkiem po Wołdze, którą Rosjanie pieszczotliwie nazywają "matką".

Oprócz podziwiania widoków, znaleźliśmy czas na nagranie teledysku, w którym główną rolę gra piłka nożna. Rosjanie zostali obdarowani przez grupę Polską biało-czerwonymi szalikami, które oprócz funkcji pamiątkowej miały też zastosowanie jako ochrona przed mocnym wiatrem, który nieodłącznie towarzyszy podczas rejsów na Wołdze. Zacumowaliśmy w malowniczej wiosce Szyrajewo. Dzięki kolorowej szacie liści otaczającej dolinę tejże wioski, podróż pieszo na szczyt jednej z gór okazała się niesamowitym przeżyciem. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że jesień jest tu z pewnością najpiękniejszą porą roku.

Dzień 5

Dzisiaj przeżyliśmy taką lekcję historii, której nie uczą w żadnej szkole. Udaliśmy się do bunkru Stalina, który został odkryty dopiero 49 lat po jego wybudowaniu. Dowodzi to, jaką potężną władzę posiadał ten człowiek. Nikt z nas nie myślał nawet, że będzie mógł przebywać w pomieszczeniu, w którym kiedyś ten rosyjski dyktator przyjmował w totalnej dyskrecji swoich gości.

Sporym zaskoczeniem była możliwość siedzenia na jego własnym krześle przy sporych rozmiarów biurku, z którego z pewnością dowodził armią rosyjską.

Dzień 6

Dzisiejszego dnia zostaliśmy zaproszeni do jednego z największych samarskich przedszkoli - "Samolocik". Nazwa ta została zaczerpnięta od dawnej fabryki produkującej samoloty w okresie II Wojny Światowej. O tym fakcie słyszeliśmy już dzień wcześniej, podczas wizyty w bunkrze Stalina, dlatego szczególnie zainteresowało nas, że przebywamy w tak historycznym miejscu. Byliśmy zaciekawieni jak Rosjanie przekazują swoją bogatą kulturę najmłodszym. Czy jest ona odpowiednio pielęgnowania czy też z biegiem lat zatraca się tożsamość kulturową. Przedszkolaków jest ponad 500, jednak ku zdziwieniu polskiej grupy w tym obiekcie panuje niezwykły spokój i porządek. Wychowankowie razem ze swoimi nauczycielkami zaprezentowały niezwykle dopracowany w każdym calu występ, który rozpoczynał serię czekających na nas zagadek.

Dzień 7

Ostatniego dnia naszego pobytu w Samarze, grupa Rosyjska zabrała nas do niezwykłego muzeum. Ukryte było ono w zwyczajnej kamienicy w centrum miasta. Jego wejście wyglądało jak drzwi do piwnicy. Po chwili naszym oczom ukazał się niecodzienny widok.

Kilka pomieszczeń wypełnionych od podłogi po sufit przeróżnymi rzeczami związanymi z piłką nożną. Było to muzeum Krylja Sowietow - najpopularniejszej drużyny piłkarskiej z Samary.